Pedagogisch klimaat
Kinderen leren pas goed als zij zich op hun gemak voelen, zichzelf durven zijn en vertrouwen in zichzelf en de ander hebben. Een veilige, sociale omgeving vinden we belangrijk. We werken op Kwintijn met schoolregels en groepsafspraken. Gedurende het schooljaar besteden we hier extra aandacht aan tijdens de Gouden en Zilveren Weken. Aan het begin van het schooljaar (Gouden Weken) besteden we veel aandacht aan de groepsvorming en maken we samen met de leerlingen de regels en routines in de groep. We besteden aandacht aan de naleving hiervan en oefenen mèt elkaar als dat nodig is. Na de Kerstvakantie (Zilveren Weken) kijken we samen met de leerlingen hoe het met de groepsafspraken staat en besteden we extra aandacht aan de groepsdynamiek. Gedurende het schooljaar formuleren alle groepen regelmatig hun ‘missie van de groep’. Dit is een groepsregel die nog beter moet worden nageleefd en korte tijd centraal staat. Samen met de leerlingen wordt het gedrag dat bij deze regel hoort, besproken en zonodig geoefend. Door de leerlingen hier een rol in te geven, voelen zij zich meer verantwoordelijk voor hun eigen gedrag en dat van de groep.
Check- in en check-out
We vinden het ook belangrijk dat onze leerlingen hun gevoelens leren uiten. Dit doen we onder andere via een check- in en check- out. Iedere ochtend starten we met de check-in waarin leerlingen middels een smiley aangeven hoe zij die dag op school zijn gekomen. Bij de start van de dag krijgen de leerlingen de gelegenheid hier iets meer over te vertellen. Daarnaast geeft het de leerkracht inzicht en het welbevinden van de leerling die ochtend en kan hij/zij met de leerling hierover in gesprek. Aan het eind van de dag is de check-out waarbij de leerlingen aangeven via de smiley en groepsgesprek hoe zij de dag ervaren hebben.
Missie en schoolregels
Als school hebben wij ook een missie en schoolregels:
We zorgen voor een fijne school, want:
- Ik ben respectvol naar een ander.
- Ik ga netjes om met de materialen.
- Ik ben rustig in de school.
- Ik help een ander groeien.
- Wij werken en spelen samen.
Een veilige omgeving is belangrijk voor kinderen, ouders/verzorgers en ook voor leerkrachten. Daarom heeft PROOLeiden-Leiderdorp een beleidsplan ‘sociale veiligheid’ gerealiseerd. Het beleidsplan is weergegeven in een interactieve PDF, deze kunt u hier downloaden. Door te klikken op de pictogrammen komt u in achterliggende schermen met meer informatie over de afspraken m.b.t. Sociale Veiligheid binnen PROOLeiden-Leiderdorp en onze school. Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke ontwikkel-, leer- en werkomgeving te creëren voor kinderen, professionals en ouders/verzorgers. Een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze kinderen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
Benieuw naar onze missie en visie?
Bij Kwintijn ligt de focus op het versterken van zelfstandigheid en het ontwikkelen van eigenaarschap. We vertellen u er graag meer over.
Onze missie en visie